Няма два синода на мюсюлманите
четвъртък, август 19, 2010 |
В брой 221 от 12.08.2010 г. на в. "Труд" на стр. 1 е поместен материал със заглавие "200 души се биха в джамия", с продължение на стр. 6 - "В Пловдив посрещнаха Рамазана с ножове", който съдържа неверни факти. Тези неверни факти са причина за огорчението и обидата на мюсюлманската общност в страната, която не търпи лъжи и манипулации по отношение на авторитета на изградена през вековете като мирна, толерантна и лоялна към законите на страната общност. Неверните твърдения, изнесени във вестника, накърняват нашите чувства, а също така и граждански права. С подвеждането на вашите читатели се изгражда една представа за мюсюлманите, неотговаряща на действителността.
1. Самото заглавие неточно отразява фактите от вечерната молитва на 10.08.2010 г. в Джумая джамия в гр. Пловдив. Не ми е известно да е имало меле, освен това не е имало ножове у присъствалите с мен на празничната молитва в чест на предстоящия свещен месец Рамазан.
2. В материала се съобщава за възстановения от съда за шеф на Висшия мюсюлмански съвет Недим Генджев. Първо, няма решение на съда, което да възстановява Недим Генджев за шеф на какъвто и да е орган на мюсюлманското изповедание. Второ, Недим Генджев никога не е избиран за председател на висшия мюсюлмански съвет. През 1996 г. регистрира проведена конференция (шура), която го е избрала за председател на висшия мюсюлмански духовен съвет.
3. В материала се говори за два "мюсюлмански синода" - на Недим Генджев и на Мустафа Хаджи. Изпращам ксерокопие от стр. 1 на исковата молба на Недим Генджев, заведена в Софийския градски съд с вх. № 40965 от 03.06.2010 г. срещу мюсюлманското изповедание, представлявано от Мустафа Хаджи. Това е доказателство, че пред съда дори и Недим Генджев признава един безспорен факт, а именно че мюсюлманското изповедание се представлява от Мустафа Хаджи - главен мюфтия на мюсюлманите в Република България. Освен това, видно е, че мюсюлманското изповедание е едно и единно, а Недим Генджев е само едно физическо лице.
4. Като шеф на джамийското настоятелство е посочен Ашим Асан, на друго място - като новия председател на джамийското настоятелство ("Жени и деца се разпищяха, започнаха да бягат", разказва Ашим Асан, новият председател на джамийското настоятелство (човек на Недим Генджев).
За да е регистрирано местно поделение по реда на Закона за вероизповеданията, е необходимо да има вписване или в общината, или в окръжния съд. Към настоящия момент няма вписано джамийско настоятелство в гр. Пловдив с председател Ашим Асан. В интерес на истината налице е волеизявление на заместник-кмета на община Пловдив, обективирано в писмо с изх. № 1003 42/14.06.2010 г. за вписване на джамийско настоятелство в гр. Пловдив с председател Ашим Асан, но същото е обжалвано пред Административен съд - Пловдив, поради което не е влязло в сила, съгласно чл. 166, ал. 1 от Административно-процесуалния кодекс. По жалбата е образувано адм. д. № 1366/2010 г. по описа на същия съд. Мюсюлманското настоятелство като местно поделение на мюсюлманското изповедание, регистрирано в община Пловдив, се представлява от председателя Хасан Рашид Али.
5. За същото лице Хасан Рашид Али се твърди, че е бивш председател на джамийското настоятелство. Видно от изложеното в т. 4, това лице и към настоящия момент продължава да изпълнява функциите на председател на мюсюлманското настоятелство в гр. Пловдив. Нещо повече, и към настоящия момент поради факта, че е председател на мюсюлманското настоятелство, Хасан Рашид Али е в трудови правоотношения с мюсюлманското изповедание.
6. Твърди се в материала, че Осман Хилми е бивш районен мюфтия, въпреки че същият е вписан на стр. 9 в регистъра на религиозните в община Пловдив като районен мюфтия на Районно мюфтийство - гр. Пловдив, и е в трудови правоотношения с мюсюлманското изповедание и към настоящата дата.
7. Информацията за това, че е присъствал бившият главен мюфтия Мустафа Хаджи също не отговаря на истината. Към настоящия момент мюсюлманското изповедание се представлява от главен мюфтия Мустафа Хаджи, който е избран от Националната мюсюлманска конференция, проведена на 31.10.2009 г., видно от Удостоверение по в.ч.гр.д. № 1010/2010 г. на САС. В тази връзка съгласно чл. 599, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс вписаното обстоятелство се смята за известно за третите добросъвестни лица от деня на вписването, но за членовете на изповеданието (т.е. доколкото не става въпрос за взаимоотношения на изповеданието с трети лица) решенията на конференцията са в сила от момента на тяхното приемане от националната конференция на 31.10.2009 г., а вписването им в регистъра на религиозните институции има единствено оповестителен характер.
8. Някои неверни твърдения в материала като информацията за присъствали на молитвата мюсюлмани, които са лъхали на алкохол, ще оставя без коментар от уважение към всички мюсюлмани.
9. Оспорвам твърдението, с което завършва материалът, а именно, че "новото ръководство на джамийското настоятелство начело с Ашим Асан, показва решение на Окръжния съд, с което е обявено за легитимно". Няма такова решение и ако има, моля да се публикува или да се посочи делото. В тази връзка поради липса на решение не отговаря на истината и твърдението, че посоченото решение може да се обжалва.
(“Труд” разполага с копие от решението на окръжния съд - виж факсимилето).
УВАЖАЕМИ Г-Н ГЛАВЕН РЕДАКТОР,
Възползвам се от правото на отговор на мюсюлманското изповедание, рег. по ф.д. № 1659/2003 г. на Софийския градски съд, по повод горепосочения материал, публикуван на 12.08.2010 г., на основание т. 1.2.2. от Етичния кодекс на българските медии, тъй като материалът съдържа неточна и подвеждаща информация за мюсюлманското изповедание за представляващия изповеданието и за местните поделения на изповеданието в общ. Пловдив, и заявявам искане този отговор да се публикува.
Анализът на материала показва, че дори да е направен опит да се разграничат фактите от коментарите и предположенията, е нарушено едно от основните задължения на медиите - да предоставят на обществото точна и проверена информация съгласно т. 1.1.1. от Етичния кодекс на българските медии.
Преди изпращането на това писмо, запознавайки се с новия брой 222 от 13.08.2010 г. на в. "Труд", установявам, че публикациите с невярна информация продължават, и приемам това като част от една тенденциозна кампания, насочена към мюсюлманското изповедание.
Прилагам:
1. Заверено копие на Удостоверение по в.ч.г.д. № 1010/2010 г. на САС
2. Копие на стр. 1 на искова молба от Недим Генджев срещу мюсюлманско изповедание с вх. № 40965 от 03.06.2010 г. на СГС
ГЛАВЕН МЮФТИЯ:
МУСТАФА ХАДЖИ
в. „Труд”
19.08.10
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар