Ако в Кърджали християните поискат църкви

неделя, януари 27, 2013 |


В ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ, където живеят преобладаващо християни, мюсюлманите поискаха да си строят джамия. Купили си земя, осигурили си пари и решили, че могат да реализират свободно правото си да изповядват религията в подходящи места за служения, гарантирано от конституцията, Всеобщата декларация за правата на човека, Закона за вероизповеданията и ред други документи.
Слух, че ще се строи джамия в града, където има една от ХV век, паметник на културата, но се руши, набързо тръгна от уста на уста. Преди няколко месеца обаче спотайваната "тайна" гръмна като малка пиратка на фона на етническото затишие в страната. Стъпка по стъпка скандалът набра скорост. Съветниците от ГЕРБ поискаха референдум, за да кажат хората трябва или не трябва да се строи мюсюлмански храм. Това бе първата чаша бензин, плисната в тлеещия още от възродителните процеси огън в региона със смесено население.
Искането им настърви радикалните среди и от християнската, и от мюсюлманската общност. Бързо се сформираха комитети и сдружения против. Организира се протестно шествие, интернет бе залят от призиви да не се допуска джамия в града. Позицията "за" засега се изразява само от мюфтийството. Ясно е, че при такъв референдум жителите на града, които са преобладаващо християни, ще кажат "не". Допитването обаче трябва да обхваща и селата в цялата община. Там пък мюсюлманите са повече.
Всъщност какъв би бил резултатът от евентуален референдум, е въпрос на сметки и не това е най-важното. Питам се обаче какво би станало, ако в Кърджали, където живеят предимно изповядващи исляма, християните поискат да си вдигнат църква? Ако тогава настръхнат мюсюлманите и поискат референдум? Ако тръгнат да правят комитети, шествия и подписки срещу храма на Христос? Аз ще съм една от първите, които ще настръхнат срещу мюсюлманите.
Нужно ли е за вдигане на молитвен дом от евангелисти, католици, евреи, арменци и други регистрирани вероизповедания винаги да се правят местни референдуми, да се настройват хората едни срещу други, да организират протести, шествия, петиции в нета? 
В същото време се питам защо пък районното мюфтийство тръгна с проект за културно-търговски център и тихичко към него се опитва да "закачи" и джамия. Защо толкова време се отричаше официално за подготвян строеж на молитвен дом? Ясно е, че когато нещо не се извади на бял свят навреме, се дава простор на въображението на любителите на конспиративните теории.
Създаденото напрежение в Гоце Делчев преди дни ескалира с "новината", че някой пък закачил свинска глава на врата на мюфтийството. Опитаха се да си "убият" Доган, сега пък си "откриха" отрязана глава, веднага плъзнаха коментарите от едната страна. Не успяха да ликвидират лидера ни, сега ще режат нашите глави, дойде контрата от отсрещния фронт.
Безумно звучат и двете твърдения, но по-важно е защо се дава повод за подклаждане на подобни слухове, на които по-неуравновесените могат и да се хванат. Кому е нужно да се ръчка с ръжена в жаравата, вместо да се изсипе още една кофа с вода и огънят да спре да тлее.
Познавам настроенията на хората в смесените региони. Голяма част от тях не могат да преглътнат, че само в Благоевградска област в 57 населени места има 63 джамии, половината от които построени в последните 20 г. На мен също ми става тъжно, че джамиите никнат като гъби след дъжд, а в Благоевград от 15 г. се върти идеята за втора голяма църква в центъра. Ту няма терен, ту няма пари, ту нещо друго и по време на големите християнски празници миряните чакат с часове да запалят свещ в единствения храм в централната градска част. Знам обаче, че за липсата на втори храм мюсюлманите не са ни виновни.
trud.bg