Метин Казак: В ситуации като тази с превозвачите не се използват достатъчно механизмите за уреждане на спорове между Турция и ЕС

понеделник, май 20, 2013 |

Турция е член на митническия съюз в Европейския съюз и оттам произтичат и права и отговорности и за двете страни. Това каза пред Агенция „Фокус” евродепутатът от ДПС Метин Казак, който е член на съвместния парламентарен комитет „Турция – Европейски съюз” и докладчик в Европейския парламент по търговско-икономическите отношения между Турция и Европейския съюз. Той посочи, че в ситуации, като проблемите на българските превозвачи на турската граница, не се използват в достатъчна степен механизмите за уреждане на спорове между Турция и страните-членки на Европейския съюз. „Призовахме - този механизъм да бъде използван по-пълноценно. Да се търсят алтернативни пътища за решаване. Надявам се, че този път и Европейската комисия, и турската страна, ще погледнат по-сериозно, защото явно е, че има все още нерешени проблеми, на които час по-скоро трябва да се потърси решение. Вярвам, че специално между България и Турция би могло да бъде постигнато споразумение, което да урежда споровете, свързани с административните изисквания към превозвачите и от двете страни”, каза Казак. Той посочи, че и турската страна също има оплаквания за ограничаването на броя на разрешителните, които България издава, за преминаване на турски камиони през българска територия. Това също създава напрежение в Турция. Всички тези проблеми би трябвало да се разглеждат комплексно и да се потърси едно общо решение към тях. Казак посочи, че в споразумението за митническия съюз е създадена структура – двустранен консултативен комитет между Съюза и Турция, в който би трябвало всички тези спорове да бъдат поставяни и да се търси тяхното решение. „Досега, това, което разбрахме като резултати, е че този консултативен съвет не работи ефективно. Там тези спорни моменти като че ли не се поставят или няма чуваемост и от двете страни за тяхното разрешаване. Затова тук са необходими и допълнителни усилия. Ако този механизъм не работи, трябва да се потърси начин той да бъде реформиран, за да заработи наистина ефективно”, каза Казак. По негови думи, в търговско-икономическите отношения трябва да се повиши равнището на диалога, да се премахнат всички съществуващи нетарифни ограничения в търговията между двете страни, да се премахнат административните и бюрократичните пречки и ред други предложения, свързани с облекчаване на визовия режим за граждани на Турция, които са бизнесмени, специално. „Все още единствено спрямо гражданите на Турция се прилага толкова строг ограничителен визов режим, което също възпрепятства свободната търговия”, каза още Казак. „Тези проблеми не трябва да се решават на парче, а да се седне на масата за преговори, от двете страни да се подходи максимално добронамерено и да се търси взаимноизгодно решение. Аз мисля, че сега се постигна макар и временно облекчаване, успокояване на напрежението. Това показва, че и от двете страни може да се прояви добра воля и тя трябва да бъде канализирана в конкретни действия и в конкретна насока за разрешаване на този проблем, ако трябва да се подпише едно споразумение писмено между двете страни, което да уреди всички тези спорни въпроси”, каза Казак. „Радвам се, че в момента непосредствената криза е преодоляна и нещата са успокоени. Вярвам, че срещата, която предстои между двамата министри на транспорта (в Будапеща, доколкото разбрах), ще сложи началото на едно трайно уреждане на този проблем, за да не се получават пак такива ситуации на блокада и на протест от страна на шофьорите на тежкотоварни камиони от двете страни”, каза още Метин Казак. По негови думи - явно има натрупани недоразумения и проблеми между българската и турската страна във връзка с превозвачите, които трябва да бъдат решени комплексно.