- Г-н Хаджи, официално и окончателно сте легитимният водач на мюсюлманите в България. Означава ли това съдебно решение край на проблемите в ислямското изповедание?
- Проблеми винаги ще има, но ние сме свикнали с тях. Юридическите боричкания в изповеданието ни съществуват от 1992 г. Положението бе трудно, но поносимо. Всеки път Недим Генджев оспорваше нашите конференции, правеха се нови и някак се вървеше напред. Проблемът се задълбочи през 2010 г. и сега е решен. Надявам се – задълго.
Не вярвам обаче Генджев да се откаже. Вероятно ще започне да води дела срещу конференцията, която избра мен и гласува нов устав. Аз не съм юрист. Но не е необходимо да бъда, за да знам, че мъртви хора няма как да представляват изповеданието.
А голяма част от хората в неговия Висш мюсюлмански съвет (ВМС) са починали. Други пък са отказали да работят с него. Но той продължава да дерзае. Така че очаквам нови съдебни атаки. Но от вчера имаме решение, за което искам да благодаря на съдебната система и на държавата. Това не е моя лична радост, а на всички мюсюлмани. Цялата 2010 г. я прекарахме в протести, изкарваха ни с полиция. Полза от това няма, дано е за последно.
- Очаквате ли провокации извън съдебния терен?
- Живеем в демокрация. Всеки има право да протестира. Но не е тайна за никого, че Генджев има връзка с хора от ромски произход например в Пловдив. Възможно е да се стигне до заплахи на наши хора. Но това няма да има решаваща роля. Поддръжниците му за радост нямат подкрепата на обществото.
- На хартия вече всичко е наред, но излезе информация за финансови неуредици, дългове, юридически и имотни проблеми. Тях как ще решавате?
- Преди всичко трябва да си влезем обратно в мюфтийството, за да видим какво има и какво няма. Помните, че бяхме буквално изхвърлени оттам. Тогава наши служители забелязаха, че се изнасят документи. След като установим има ли изчезнали неща, ще поискаме проверка и ревиция от НАП, за да се установи колко истина има в твърденията на Генджев за злоупотреби и борчове.
- Той твърдеше, че сте оставили мюфтийството, потънало в дългове.
- Всичко ще излезе на бял свят. Очаквам Генджев да е попродал нещо от имотите. Или пак да ги е отдал на свои хора под наем за по 10-15 г. срещу нищожна цена. И нека се знае, че парите се вземат предварително. Тоест ние нито ще можем да развалим договорите, нито да получим пари.
- Той може да каже, че вие сте го направили.
- Най-вероятно така ще каже. Така че финансовите ни проблеми ще продължат, но такива има в цял свят. Затова разчитаме на мюсюлманите в България. И в момента заплатите на голяма част от имамите се плащат със събрани от вярващите пари. Мисля, че хората ще се организират и всеки ще помага, с каквото може. Не искаме да бъдем в тежест на държавата.
- Доколко продължилата близо 20 г. съдебна битка беше за вярата и доколко – за пари и имоти?
- За всички е ясно, че хората около Недим Генджев са далече от религията. Една част от тях са свързани и с бившата ДС. Мнозина се стремяха да се облагодетелстват лично.
Но мюсюлманите искрено искат да защитават вярата си. Никой вярващ не иска да го представлява нерелигиозен човек.
А за имотите – те вече не останаха много. Приказките, че имаме вакъфски имоти за милиони и милиарди, не са верни. Голяма част от тях са разпилени. Целта ни е да запазим останалото, защото то е духовно и материално наследство от нашите предци. Нещо свято.
- Тази война не отблъсна ли мюсюлманите от религиозните им водачи?
- Мисля, че не. Ако срещу нас имаше един наистина религиозен човек, тогава щеше да има разединение. В случая дори според мен се получи сплотяване.
- Очевидно обаче на вас нещо ви куца юридически, щом толкова време всички съдилища ви отказваха вписване и Генджев побеждаваше.
- Държавата се е намесила недопустимо в делата на изповеданието през 1996 г. Тогава вицепремиерът Светослав Шиваров утвърждава устава на Генджев, без да има такива правомощия. Този устав предвижда само ВМС да свиква национална конференция. А само Генджев от своя страна може да свиква ВМС. Заради този омагьосан кръг стана всичко и мърдане нямаше.
- Има ли връзка между узаконяването ви начело на изповеданието и проблемите в ДПС?
- Не, не бих търсил такава връзка. ДПС 20 г. не е имало такъв проблем като сега. Напускали са хора, разграничавали са се. Но досега май не е имало такъв медиен интерес. Това стана последните 2-3 месеца. А нашите проблеми са от години.
- Питам, защото от самото начало ви сочат за човека на ДПС в мюфтийството. Меси ли се партията в делата на изповеданието?
- Едва ли са толкова загрижени за нашите проблеми предвид техните. Ако питате дали те казват кой да е мюфтия и кой какъв пост да заеме – отговорът е “не”. Не етайна обаче, че при протестите депутати от ДПС ни подкрепиха. Ако бяха дошли хора от други партии, ние нямаше да откажем тяхната подкрепа. За жалост тези от ДПС бяха единствени. Безпочвени са обвиненията в политическа намеса при нас.
- Появиха се съмнения, че решението за легитимирането ви е под политическа диктовка.
- Ако това бе така, защо сега? Можеше да е по-рано, ние това бихме желали.
- Следите ли процесите в ДПС?
- От медиите.
- Вярно ли е, че Касим Дал е бил най-големият радетел за решаването на проблемите ви? Странно е как той бе изключен и веднага ви регистрираха.
- Доколкото разбирам, той сега се занимава с други неща. А и няма същата позиция вече, каквато преди време. Ако е искал, защо е чакал досега? Не знам техните отношения и политически игри, не искам и да се занимавам. Държим на добри връзки с държавата и правителството без значение от коя партия е.
- Колко са мюсюлманите в България?
- Според преброяването от 2001 г. – около 1 млн. По наши изчисления – около 1,3 млн. Разликата идва от няколко фактора – мюсюлманите живеят най-вече в селата. Някои не знаят какво да отговорят, други се страхуват да се определят. Не е важно колко са.
- Може ли да се стигне до религиозно напрежение в България, ако битките ви продължат по “втория начин”, вече между хората?
- Генджев няма такъв капацитет.
- А изобщо? “Атака” например ви обвинява, че насаждате радикален ислям и в ислямските училища се преподават и фундаменталистки идеи. Особено в Родопите.
- Аз съм от Родопите. Познавам ги много по-добре от “Атака”. Винаги сме живели там с немюсюлманите в разбирателство и добросъседство. Аз като малък живеех с едно момче – българин, немюсюлманин. И до днес сме приятели, братя. Няма почва за такова нещо в България. Защото самите мюсюлмани тук не приемат да им се натрапва нещо чуждо. Ще отхвърлят всеки, който се появи отвън да ги учи на религия.
- Финансирате ли се от съмнителни фондации?
- След падането на комунизма се появиха такива, но вече не съществуват. А и тях не бих нарекъл радикални и крайни. Днес нямам информация да действат такива организации.
- Как привлякохте на своя страна посланика на САЩ Джеймс Уорлик?
- Поканихме на конференцията посланиците на САЩ, на страните от ЕС, на мюсюлманските страни. За нас всеки е добре дошъл – да дойде и да види. И вие казахте, че все ни обвиняват в нещо задкулисно, скрито, против държавата. Затова казваме на всички: Заповядайте, вижте и не се страхувайте от нас.
ВИЗИТКА
- Роден през 1962 г. в село Драгиново, община Велинград
- Завършил е теология в Йордания, магистър е по сравнително религиознание в Нов български университет, има и докторска степен от университета “Мармара” в Истанбул
- На 1 януари 1990 г. става имам в родното си село
- През 1992 г. влиза в тричленка за управление на Главното мюфтийство. След това заминава за Йордания. Завръща се през 1997 г. и през октомври за първи път е избран за главен мюфтия
- Владее турски, арабски и руски език
- Женен е, има две деца и внучка
С главния мюфтия Мустафа Хаджи разговаря Калина Влайкова, 24chasa.bg
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар