Турция се отказа от скоростния път Свиленград - Русе
понеделник, септември 24, 2012 |
България и Катар продължават двустранно преговорите по проектната компания за пътя Русе - Свиленград, тъй като турската страна се е отказала от проекта, съобщи пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
„Отказът не е заявен официално, а само в рамките на срещите и работните групи. Те могат да участват в проектната компания и да кандидатстват за концесии, но на този етап се оттеглят, защото не намират достатъчно интерес, за да се включат в този процес", обясни министър Павлова.
Екип от българска и от катарска страна работи по изготвянето на меморандум, който предстои да бъде утвърден от двете правителства и да бъде подписан официално. На негова основа ще се формализират по-нататъшните действия, посочи Лиляна Павлова. Ще се направи и предварително инвестиционно проучване за това какви са нуждите. Очаква се резултатите от него да са готови до края на месеца.
След това ще бъде създадена малка компания, която да възлага следващите действия. „Това, което се бяхме разбрали през месеците май и юни, е в ход. Надявам се до края на септември да бъде реализирано на документи", каза още регионалният министър.
През май трите страни се разбраха, че са готови да създадат проектна компания за изграждането на пътя Свиленград - Русе. Той не е включен в европейските транспортни коридори и България не може да получи европейско финансиране за него. Затова, ако бъде построен от консорциум, преминаването по него ще се заплаща с тол-такси.
В края на юни България, Турция и Катар избираха между нови три варианта за трасето на скоростния път. Един от тях бе предложен от турската страна и включваше изграждането на нов граничен пункт. Втората опция бе за път Русе - Малко Търново, който ще свързва Варна и Бургас, а третата - пътят да минава през прохода "Шипка".
Тогава премиерът Бойко Борисов заяви, че изграждането на новия 4-лентов път ще превърне Русе във втора столица на България, а всеки тир ще носи приходи от 600 лева. За сметка на строежа на магистралата, България се отказва да прави газова връзка с Турция.