Османската империя е не само втори Рим, но и е повече от първия Рим. Това твърди Стоян Динков, който е автор на новопубликуваната книга „Османо-римска империя, българи и тюрки“ от издателство „Сиела“. Той е ученик на основателя на българската геополитическа наука проф. д-р Стефан Карастоянов. Книгата е нестандартен поглед върху процесите, конструирали Османската империя и установили едно ново владичество, обединило балканските земи. Представени са факти, малко дискутирани, напълно отхвърлени или изобщо неразглеждани от официалната историческа наука в България.
Според автора на книгата Османската империя е „повече от първия Рим“, защото „в османизма имаме идеята за центъра на вселената около който център се обединява цялото човечество. Т.е. тука се поема отговорност за човешкия просперитет. Ние вътре имаме християнска религия с Вселенската патриаршия в Истанбул, имаме халифата в Истанбул, имаме юдаизма в Йерусалим, който е вътре в Османската империя по това време. Т.е. ние имаме трите основно монотеистични религии. Ние нямаме само една религия. Това е една много важна съществена разлика.“
Стоян Динков казва, че има втори Рим (Османската империя бел. автора), който е дори над първия Рим, като визия за човешкия просперитет. Това не е просперитет на даден етнос, на даден народ. Това е просперитета и отговорност за бъдещето и добруването на целия свят. Това е универсалистичната доктрина на османизма.Той посочва, че официалната историография възприема, че османизма като идея, като обществена практика онаследява Източната Римска империя (Византия). „Според мене Османската империя онаследява не само Източната Римска империя, онаследява изцяло римската универсалистична доктрина. Тук има една съществена разлика, защото римската универсалистична доктрина е глобална, т.е. идеята за центъра на вселената, който обединява целия свят.
„Основната визия която съм дал в книгата е, че българи и турци са едно племе, те са тюрки. Българите и турците са от един корен, те са живели община до община в един исторически период. Това което искам да се осъзнае в моята теза е, че Османската империя е форма на толерантност, това е световна идея, това е универсалистична доктрина. Тука нямаме завоевателни принципи, имаме толерантност и усвояване на области и земи. Тоест те общо взето са канени, за да стабилизират политическата обстановка“, казва Стоян Динков.
„Основната визия която съм дал в книгата е, че българи и турци са едно племе, те са тюрки. Българите и турците са от един корен, те са живели община до община в един исторически период. Това което искам да се осъзнае в моята теза е, че Османската империя е форма на толерантност, това е световна идея, това е универсалистична доктрина. Тука нямаме завоевателни принципи, имаме толерантност и усвояване на области и земи. Тоест те общо взето са канени, за да стабилизират политическата обстановка“, казва Стоян Динков.
Според него Османската империя представлява най-голямата форма на политическа толерантност в историята на човечеството. „Няма по-голяма толерантност“, подчертава Динков.
„Първо ние знаем, че 45 сегашни независими държави са били част от тази империя. Всички са могли да изповядват своята религия, да говорят на своя език, всички са могли да учат това което желаят. Подобно нещо няма, не се е случвало в света. Империите винаги са били крайни. А такова нещо не е имало в Османската империя. Абсолютна свобода, хляба е бил за всички, нямало е гладни, нямало е болни. Специално България, която е една от тези 45 съвременни страни, които са били в империята, където 500 години е царувало мир, имало е хляб, благоденствие, хората са били свободни, нахранени, научени“, конкретизира Динков.
„Първо ние знаем, че 45 сегашни независими държави са били част от тази империя. Всички са могли да изповядват своята религия, да говорят на своя език, всички са могли да учат това което желаят. Подобно нещо няма, не се е случвало в света. Империите винаги са били крайни. А такова нещо не е имало в Османската империя. Абсолютна свобода, хляба е бил за всички, нямало е гладни, нямало е болни. Специално България, която е една от тези 45 съвременни страни, които са били в империята, където 500 години е царувало мир, имало е хляб, благоденствие, хората са били свободни, нахранени, научени“, конкретизира Динков.
„Толерантността на Османската империя се дължи освен на ислямската религия, която е обединител на всички религии, и на старотюркските традиции (огузките закони), посочва Динков. – Тюрките с техните закони, които са безкрайно мъдри, старите така наречени огузки закони, съчетани с исляма дават нова формула т.е. приемат се всички хора като равни, но трябва да има честност, почтеност, да работят и т.н.“
Според него на историята трябва да се гледа като движение на имиграционни енергии или на идеи. След това влагаме вътре времева фактология, какво се е случило и използваме географията за да знаем къде какво се е случило. „И ако ние излезем от тази гледна точка, като движение на имиграционни енергии съчетано с фактология за времето и мястото където се е случило, ще видим един много различен поглед върху това което е станало“, твърди Динков. Не бива да гледаме от политическа гледна точка. Историята не е наука, това е едно изследване на времева фактология, твърди той.
„В еволюцията на миграционните сили и енергии нямаме инвазия. Имаме обективни, естествени, логични еволюционни причини. Ако гледаме от тази точка на историческите процеси и събития всичко ще ни бъде много по-ясно, по-лесно, няма да има спорове, няма да има битки и всичко ще бъде елегантно и умно“, подчертава Динков.
„В еволюцията на миграционните сили и енергии нямаме инвазия. Имаме обективни, естествени, логични еволюционни причини. Ако гледаме от тази точка на историческите процеси и събития всичко ще ни бъде много по-ясно, по-лесно, няма да има спорове, няма да има битки и всичко ще бъде елегантно и умно“, подчертава Динков.
Ще дойде време за Евроазиатски съюз
Стоян Динков има и друга намислена книга, която ще се нарича „Османската алтернатива“. „Звучи малко тайно, но това не е като идея да възстановявам Османската империя, а една идея да се възстанови една общност под формата на Евросъюза. Ако се направи такава общностна база – миналото на Османската империя плюс тюркската общност до Монголия, мисля че ще се получи много смислена общност, която ще бъде в основата на Евроазиатския съюз. Сега говорим за ЕС, след 50 години ще бъде време за Азиатски съюз. А още след 50 години трябва да седнем да говорим за Евроазиатски съюз. Това е логиката. И ако съумеем да направим такава общност между държави, които имат обща история, били са заедно, много са близки политически. Мисля, че това може да се получи много елегантно, като идея за бъдещия Евроазиатски съюз“, изтъква автора на книгата „Османо-римска империя, българи и тюрки“. Според Стоян Динков това ще бъде един естествен процес. „Всичко в този свят е естествен процес. Ако някой смята, че насилствено или нещо друго – това са политически спекулации. Имаме насилствени идеологии, но нямаме насилствено реализирана история“, допълва той.
Целта на написването на книгата е да се каже истината
Като основната цел за написване на книгата Динков посочва „да се каже истината“ и допълва, че би се радвал да се получи дебат и да има още такива книги, било от него или други автори.
За сега реакциите за книгата са положителни. „Много хора се обадиха и казаха, че това е един нов поглед, който трябва да се изследва. Мисля, че това е пътя – толерантно, мъдро, умно, спокойно да видим къде е истината. Ако се караме няма да има истина. Истината се ражда в един елегантен диалог и умен разговор с доводи и факти“, казва Динков.
„Аз съм готов да се срещнем с всеки желаещ, ако трябва да спорим“, отговаря задочно на всеки който не би се съгласил с него. Стоян Динков напълно осъзнава, че ще има доста хора, които ще му се противопоставят и в никакъв случай няма да са съгласни с него. „Много бих искал да видя кога турци са клали българите. Искам да видя исторически документ. Аз съм търсил такъв документ, където да видя турска войска или администрация която е клала българи, както се пише в историята. Такова нещо няма! Може да има спорове между българи-мохамедани и българи-християни. Те са се случвали за определени ниви, имоти“, подчертава Динков и допълва, че няма документ на официалната турска власт в империята (всъщност тя е османска власт) който да заповядва клане на българи.
За сега реакциите за книгата са положителни. „Много хора се обадиха и казаха, че това е един нов поглед, който трябва да се изследва. Мисля, че това е пътя – толерантно, мъдро, умно, спокойно да видим къде е истината. Ако се караме няма да има истина. Истината се ражда в един елегантен диалог и умен разговор с доводи и факти“, казва Динков.
„Аз съм готов да се срещнем с всеки желаещ, ако трябва да спорим“, отговаря задочно на всеки който не би се съгласил с него. Стоян Динков напълно осъзнава, че ще има доста хора, които ще му се противопоставят и в никакъв случай няма да са съгласни с него. „Много бих искал да видя кога турци са клали българите. Искам да видя исторически документ. Аз съм търсил такъв документ, където да видя турска войска или администрация която е клала българи, както се пише в историята. Такова нещо няма! Може да има спорове между българи-мохамедани и българи-християни. Те са се случвали за определени ниви, имоти“, подчертава Динков и допълва, че няма документ на официалната турска власт в империята (всъщност тя е османска власт) който да заповядва клане на българи.
Тайфур Хюсеинов София
ЗАМАН