Има риск от ново напрежение на българо-турската граница заради разрешителните за превози

четвъртък, януари 30, 2014 |


Отново има опасност от напрежение сред превозвачите заради това, че не е договорена квотата от разрешителни между България и Турция, каза за Агенция „Фокус” Димитър Ганев – изпълнителен директор на „Автомобилна администрация”. Причина за това е, че все още не може да се проведе двустранна среща, на която да се договори квотата за разрешителни за превози за 2014 година. Заявили сме това наше желание още миналата година. Министърът на транспорта Данаил Папазов каза, че е направил това още юли месец, ние, отделно в едно писмо през ноември месец, сме уведомили колегите от „Автомобилна администрация” в Турция, че искаме такава двустранна среща. Те обаче, не ни отговарят на желанието за такава среща, а директно ни изпратиха разрешителните, които са съгласно квотата, договорена през 2012-а за 2013 година. Не сме съгласни с тази квота, защото считаме, че не е удобна за нас”, каза още Димитър Ганев. В тази връзка, спазвайки принципа за реципрочност, ние им изпратихме същия брой за разрешителни, който те са ни изпратили на нас, и отново заявихме нашето желание за среща. „Тук възниква един проблем, който се състои в това, че на турците им трябват твърде много разрешителни, за да транзитират в България. По квотата, която е от 2012 година, са получили 250 хиляди разрешителни”, допълни Димитър Ганев. 
Анализът показва, че турските превозвачи ползват около 125 000 - 130 000 разрешителни, а ние ползваме, през Турция, за транзит около 10 хиляди разрешителни, каза Димитър Ганев. „Сега, изпращайки тяхната квота за нас, всъщност те са ни изпратили 5000 разрешителни. На принципа на реципрочност, ние също им предоставихме 5000 разрешителни и това на тях не им хареса. Вместо да приемат предложението за среща, те поставиха условието да им предоставим половината от старата квота, т.е. 125 хиляди, и тогава да преговаряме. С това ние не сме съгласни, считаме че първо трябва да се проведе срещата, за да се уточнят квотите”, каза още Димитър Ганев. 
„Имаме едно писмо, в което те казват, че от 30 януари ще спрат използването на всички разрешителни, които си разменяме в тяхната автоматична система, като заявяват, че ще обезсилят тези разрешителни, които са ни предоставили, и нашите превозвачи няма да могат да влизат в Турция. По тази причина, се притеснявам, че има опасност от възникване на напрежение на границата с Турция. От наша страна, има абсолютна добронамереност. В съответствие с това ние им предоставихме 5000 плюс допълнителни 10 хиляди разрешителни, така че турските превозвачи да нямат проблем с преминаването с България. Турските колеги обаче, сами решиха, че няма да използват тези разрешителни, обезсилиха ги и се получил един елемент на дезинформация при турските превозвачи, които считат, че вина за това има българската страна, а в действителност за това имат турците”, допълни Димитър Ганев. 
На въпрос – до какви други последици може да доведе този проблем, Димитър Ганев отговори: „До струпване на автомобили на границата и най-неприятния момент – затваряне на границата”.
На извънреден брифинг в Министерството на транспорта Димитър Ганев заяви: "Получихме информация, че турците имат проблем в автоматичната система за разрешителни на границата, само че това се оказва, че е проблем само за българската страна". 
„Поисках тази среща, защото се притеснявам, че има опасност от напрежение на турската граница, във връзка с разрешителните, които се ползват от превозвачите. Последната среща, която е проведена с турските колеги, е през 2012 година. Предоставихме на турската страна 250 хиляди разрешителни, а те на нас 10 хиляди”, допълни още Димитър Ганев. Същевременно разменихме и по 1100 разрешителни за т. нар. „трети страни”. „При предоставяне на 250 хиляди на Турция, те са използвали само 125 хиляди. Същевременно, разрешителните за българската страна не достигат. Съгласно правилата за спогодба между България и Турция, ако една от страните не изяви желание за промяна на броя на разрешителни, остава същият брой. Господин Папазов – министър на транспорта, е изявил желание за среща, тъй като желаем промяна на броя разрешителни за 2014 година. През ноември ние също изразихме желанието си за среща. Ние получихме 5000 транзитни разрешителни и според принципа за реципрочност, предоставихме 5000 на турците”, каза Димитър Ганев. Във всички писма до тях сме им показвали, че декларираме, че няма да правим проблем при преминаване в България. За съжаление, последното писмо, което получихме от тях, те заявяват, че ще спрат използването на всички разрешителни. Днес имахме среща с представителите на бранша и те ни подкрепиха също. На въпрос – за какъв брой разрешителни ще настоявате, Димитър Ганев отговори, че трябва да бъдат над 5000. 
На Турция им харесва старата квота разрешителни, но на нас – не. А щом една страна иска промяна на квотите и диалог по някаква тема, те трябва да проведат среща и да се договорят, каза Димитър Ганев – изпълнителен директор на „Автомобилна администрация”. 
„Ако превозвачите не преминават границата, границите ще се задръстят и от тази ситуация ще пострадат най-вече малките фирми, тъй като големите фирми са оборудвани с многократни разрешителни и тях този проблем не ги касае”, допълни още Димитър Ганев.
Димитър Ганев обясни, че се обсъждат варианти как да реагират оттук нататък: „Проведена е среща на министъра на транспорта и турския посланик. Турският посланик увери, че ще предаде информацията към турското правителство и заяви, че ще има реакция. 
Димитър Ганев каза още, че на срещата с тях, превозвачите са казали, че не се притесняват за това. „Ние сме по-важната страна за турците, отколкото турците за нас”. 
Забелязваме, тъй като е съвсем нормално да следим турските медии и турските браншови организации, че има твърде голяма дезинформация от страна на турските медии и браншови организации. Те в момента говорят за 5000 предоставени разрешителни, а вие чухте, че те са общо 15 хиляди, каза на брифинг в Министерство на транспорта Красимир Калайджиев – заместник-директор на „Автомобилна администрация”. „Т.е. считаме, че не всичко се представя така, както е. В „Автомобилна администрация” нямаме самоцел, защитаваме позициите на българските превозвачи и това е в основата на всичко. Правим всички дипломатически ходове, т.е. няма грубо вмешателство в делата на турската държава. Напротив, изцяло се съобразяваме със спогодбата между двете страни в областта на автомобилните превози. Засега не забелязваме да се спазват от тяхна страна”.
Напрежението сред превозвачите за българо-турската граница се нагнетява от турската страна, заяви пред Агенция „Фокус” Петко Ангелов, заместник-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). От Министерство на транспорта са си свършили работата, искали са двустранна среща с турските си колеги. От турска страна - създават напрежение и нагнетяват обстановката. „В края на декември 2013 г. трябваше да има двустранна среща, но тя не се състоя. При нормални обстоятелства, тази среща трябва да се състои и да ни бъдат предоставени разрешителни”, заяви Ангелов.
„България е осигурила на турската страна 15 хиляди разрешителни, от турска страна не ги дават на турските превозвачи, и после казват, че не сме дали разрешителни. Турската страна по този начин настройва турските превозвачи срещу България. Българското Министерство на транспорта, в лицето на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, си е свършило работата, но няма диалог между двете администрации и все още очакваме връзка с турската страна. В администрацията има получено писмо от тях, че, ако от българска страна не се предоставят обещаните разрешителни, турската страна ще анулира турските разрешителни. Това е извиване на ръце, поставя се ултиматум, което не е допустимо”, допълни Ангелов.
Ако предложената от нас среща между българската и турската автомобилни администрации не се състои, единственото, което ни остава, е да бъдат взети реципрочни мерки – да бъдат анулирани български разрешителни, които са предоставени за транзитно преминаване и са двустранни с турската държава – същото, което правят те в момента, каза Петко Ангелов, заместник-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). 
„В момента водим разговори с министър Данаил Папазов в Министерството на транспорта, за да излезем от тази ситуация. Самата Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, и директорът и, нямат какво повече да направят – с месеци е искана среща, но тя се отлага и ни казват: „ако дадете разрешителни, тогава ще има среща”. Това е просто недопустимо”, заяви Ангелов. 
По думите му, като се изключи казусът с разрешителните, проблеми на самата българо-турска граница има всекидневно. Разликата от преди и сега е, че изпълнителният директор на турската автомобилна администрация е разпоредил българските шофьори да не бъдат глобявани по 3000 евро при преминаване, а да се изчаква. 
„Но това е моментно – да се вземат разрешителните. Опасението на браншовите организации е, че в момента, в който те си получат разрешителните, ще възстановят всички глоби. Ние като браншова организация настояваме, че не може да се подхожда с извиване на ръце – това са държави, между които трябва да има диалог и договаряне. От страна на българската държава всичко е добронамерено, но в момента не ни са получава, защото има ултиматум, което не е допустимо при водене на преговори”, допълни Ангелов.

0 коментара:

Публикуване на коментар