По време на посещението хаджиите бяха
информирани за случилите се на тези места исторически събития и за
предстоящите ритуали в местността Мина и Джемарат (местата за замерване
на сатаната). Освен това хаджиите имаха възможността да видят джамиите
Хайф и Акабе, които са останали след събарянето на редица джамии в
района при разширителните дейности. Преди това в района са съществували
джамиите Мурселят и Кевсер, изградени на местата, където са низпослани
сурите носещи същите имена; джамиите Кебш (Коч) и Нахр
(Жертвоприношение), назовани заради жертвоприношенията на Ибрахим и
Мухаммед (а.с.) на тези места.
Джамията Акабе е свързана с много важно
събитие от ислямската история. Там са осъществени двете споразумения
(биат) между Мухаммед (с.а.с.) и мединците, които са дошли на поклонение
и търговия в Мекка. Първата среща се осъществява през 10-та година от
началото на разпространението на исляма. Тогава в сезона за хадж
Мухаммед (с.а.с.) посещава различни групи поклоници, които са
пристигнали в Мекка за да извършат поклонически ритуали по езически
обичай и търговия. При тези срещи шестима мединци откликват на призива
на Аллаховия Пратеник и през следващата година (621 г.) заедно с
петимата от тях пристигат още 7 мединци и общо стават 12 души, чиито
сърца са отворени за исляма. Те заявяват своята привързаност към
Мухаммед (с.а.с.) и обещават да не съдружават с Аллах, да не крадат, да
не прелюбодействат, да се пазят от лъжи и инсинуации. В отговор на
тяхната самоотверженост при връщането им в Медина Мухаммед (с.а.с.)
заедно с тях изпрати Мусаб ибн Умейр, за да ги научи на Корана и да ги
запознае с ислямския призив. След всеотдайната дейност на Мусаб и
доброжелателостта на мединци през 622 г. в Мекка пристигат 75 души, сред
които има и 2 жени. Те сключват второто споразумение, с което
потвърждават предишното и обещават на Мухаммед (с.а.с.) да го посрещнат и
пазят, ако се изсели в Медина.
Тези две споразумения (биат) се наричат споразуменията в Акабе, тъй
като са били сключени в едноименната местност в Мекка. Век и половина
след тези събития на това място е построена джамия, която съществува до
днес, за да напомня на мюсюлманите значението на призива,
споразумяването, изпълняване на обещаното и привидно нищожните усилия и
действия за изграждането на мюсюлманското общество.

0 коментара:
Публикуване на коментар