Турчин недоволен от 10 г. затвор за смъртта на четирима

сряда, март 23, 2011 |

"След смъртта на детето ми за мен часовникът спря. Очаквах 15 години затвор за шофьора, но ако правосъдието в България е добро, този човек трябваше да лежи до живот."

Само това каза Маргарита Тодорова, майката на Пламен Тодоров, който загина в катастрофа преди 2 г. заедно с още 3-ма свои приятели абитуриенти. Преди дни Старозагорският окръжен съд наложи 10 години затвор на турския шофьор Али Саръ.

На 6 март 2009 г. на околовръстния път край Стара Загора Саръ, който карал с автобус група куфарни търговци от Букурещ за Истанбул, помете "Фолксваген Голф" с четирите момчета. Рейсът се обърна, а леката кола изгоря заедно с пътниците.

Според съдия Красимир Рачев 55-годишният Али Саръ трябва да изтърпи наказанието си в затворническо общежитие от открит тип. Ако присъдата влезе в сила, Саръ може да лежи и в турски затвор по силата на спогодба за правна помощ между България и Турция от 1967 г.

Освен това чужденецът няма право да управлява МПС 3 г. и ще поеме разноските по делото от близо 11 хиляди лева.

Между 5 и 15 години лишаване от свобода предвижда законът за такива обвинения. "Постигнахме една добра присъда", каза Димитър Маджуров, един от адвокатите на родителите. Неговите клиенти тепърва ще заведат граждански искове.

Един от защитниците на Али Саръ, адвокат Сабри Хюсеин, обаче ще обжалва присъдата пред Пловдивския апелативен съд. Той твърди, че делото може да стигне и до Страсбург.

И обвинението, и защитата, черпят аргументи от седморната автотехническа експертиза. Според ръководителя на вещите лица проф. Станимир Карапетков причините за тежката катастрофа са както значително превишената скорост на автобуса, така и неспазването на знака "Стоп" от младия шофьор на леката кола.

Прокурор Алексей Ангелов от окръжната прокуратура в Стара Загора наблегна на това , че автобусът се е движел със 105 км в час при позволени 50 км. Той нямал спирачен път, а при тази скорост са нужни 162 метра, за да спре. При това Саръ вече бил глобен край Бяла за бързо каране, когато отивал към Румъния.

"Ако автобусът беше минал с разрешената скорост, двете МПС щяха да се разминат безопасно", твърди проф. Карапетков. Али Саръ в последния момент извил волана наляво, за да избегне сблъсъка, но така ситуацията още повече се усложнила.

Защитата, която пледира невинен, обаче залага на друго. Според експертизата леката кола не спряла на знак “Стоп”, а минала със скорост 5-10 км в час. Освен това се появила неочаквано на 69 м пред рейса в тъмно и дъждовно време. Адвокат Сабри Хюсеин недоволства и от това, че съдът отмени гаранцията от 5 хиляди лева на клиента му в задържане под стража. Саръ бе закопчан с белезници още в съдебната зала веднага щом присъдата бе прочетена.

Защитниците на шофьора не изключват съдията да е взел решението си и под натиска на общественото мнение. Преди време бивши съученици на загиналите организираха в Стара Загора мълчаливо бдение, а в съда бяха депозирани 700 подписа за справедлив процес.

Във фаталната привечер на 6 март 2009 г. Иван Етов, Тодор Чернилов и Пламен Тодоров се качили в колата на Павел Петров и потеглили за хижа в близкото с. Хрищени. Пламен се похвалил, че е приет за студент във Франция, другите момчета се готвели да кандидатстват международни отношения. Зад волана седнал Павел, който взел книжка преди 3 месеца. "Не изключвам възможността поради неопитност вместо на първа да е тръгнал от стопа на втора или на трета скорост", казва дългогодишен автоинструктор.

По нелепа случайност точно в деня на катастрофата парламентът отказа да приеме някои ограничения, които се предлагаха за новите шофьори.

"Бедата не е в това, а че нищо не се промени в подготовката на младите", смята дългогодишният автоинструктор Митко Трайков. Неговото предложение е да не се плаща за един курс като цяло, а за брой часове, които да се определят според възможностите на курсиста.

"Нужен е индивидуален подход. Сега слагаме всички в един калъп, но един по-бързо се научава да кара кола, друг - по-бавно", сподели Трайков.

"Аз винаги се опитвам да внуша на курсистите, че автомобилът е оръжие, което трябва да се владее добре. Но искам да бъда и психолог - младият шофьор не трябва да се плаши от машината, а да я управлява", допълни той. Затова настоява да има часове за психологическа подготовка на шофьорите. В своята школа опитал, но дошло скъпо.

0 коментара:

Публикуване на коментар