Пример за изключителна религиозна толерантност демонстрираха снощи отец Даниел и сестра Евгения от униатската църква „Свето Възнесение Господне" в Пловдив, които бяха сред гостите на обреда на свещената динамика на въртящите се дервиши и изложбата, посветена на тях, открита снощи в Регионалния етнографски музей.
Отец Даниел и сестра Евгения изгледаха от първия ред цялата церемония в компанията на почетния консул на Франция, г-жа Теофана Брадинска, имама на пловдивската Джумая джамия – Кемал Рашид, и правнучката на Mevlana, г-жа Есин Челеби, която е главният „виновник" за уникалното преживяване, което беше поднесено на пловдивчани. Тя е тук, за да разкаже за възникването на церемонията и духовните измерения в учението на великия философ и мистик Mevlana, основател на древната филосифия. Днес, 5 юни, г-жа Есин Челеби ще даде специална конференция, посветена на религиозното тайнство и дервишкото учение. Тази вечер част от програмата ще бъде представена и в ресторант „Пълдин", който в миналото е бил дервишки храм.
В залата на Етнографския музей снощи се бяха стекли десетки любопитни пловдивчани, които искаха отблизо да се запознаят с древната и изключително атрактивна религиозна церемония.
Програмата стартира с фотоизложба на френските фотографи и журналисти Марк Аракелян и Наталия Рицман, които са заснели танца на дервишите на традиционния празник „Нощта на сватбата" в град Коня, Турция. Въртенето на дервишите е обичай за духовна връзка и начин за свързване с Бога. Във времето танцът се превръща в ритуал, който има своите символи и носи своите философски послания.
Церемонията, по-известна като Сема, се провежда обикновено вечер и представя сложната филосифия на мистичните танци. Според вярванията на дервишите музиката и танцът са единственият път към божията любов и освобождаване от земното робство.
В мюсюлманския свят ритуалът се изпълнява в Семахане (залата за въртене), чийто под задължително е с кръгла форма, отъждествяваща Вселената. Червената кожа, върху която е разположен главният мъдрец – суфа, представлява духовния свят и въздигането към Бог, а червеният цвят е връзката на мисълта с Аллах.
Дервишите влизат облечени в дълги бели роби с широки поли, които са савани или плащаници на егото. Върху тях носят широки черни наметала, символизиращи земните гробове на егото, а високата конична шапка символизира духовния план на егото и е неговият надгробен камък.
В началото на танца барабан отмерва ритъма, последван от пресекливите звуци на тръстиковата флейта, а шейхът – главният в церемонията, се покланя и повежда дервишите в кръг. Те свалят своите черни наметала, отърсвайки се от своето его, и започват въртенето, приемайки благословията на своя шейх. Танцьорите разтварят ръце, насочвайки дясната нагоре. Така те
получават благославия от небето, която свързват със земята и я дават на човека чрез отпуснатата си надолу лява ръка. Въртенето отдясно-наляво символизира съединението на човека с бог и засилвайки все повече оборотите, танцьорите достигат до екстаз. Въртящите се тела образуват съзвездие, което се върти и около собствената си ос. Те сякаш се отделят от себе си и от физическия свят, което именно е целта на ритуала. На финала танцът завършва с четене на Корана и с това посветените постигат мир на съзнанието си.
В края на изумителния ритуал дори и гостите от други вероизповедания се почувстваха заредени с особена духовна енергия. Отец Даниел заяви за europlovdiv.com, че е силно впечатлен и е убеден, че танцуващите дервиши са успели да създадат духовно единение с Бога. Според него не е толкова важно кой и как го постига, най-важното е всеки по своя си начин да успее да създаде духовната връзка със Създателя и да я използва, за да твори добри дела на земята.
За всички, които се интересуват от мистичните практики и ритуали на дервишите,тази вечер за втори и последен път церемонията ще бъде изпълнена в залата на ресторант „Пълдин".
EuroPlovdiv.com
0 коментара:
Публикуване на коментар