За хората, живели на Балканите през XVII век, за бита и ежедневието им, за градовете и тяхната уредба научаваме много от „Пътепис“ (ИК „Изток-Запад“) на османския поет и пътешественик Евлия Челеби. Книгата е ценен извор както за балканската, така и в частност за българската история.
Откъс от "Пътепис" от Евлия Челеби, на издатлество "Изток-Запад".
Отиването ми от София за Истанбул през реджеб 1072 г.
Най-напред, като излязох от чистата София на 15 реджеб , вървях на изток
през онова осеяно с лалета поле и стигнах в село Лозена . След това
стигнах в село Хаджи Караман . Това е едно култивирано село в края на
едно широко поле, с триста къщи и една приятна джамия. То е достойно
дори да бъде град. Цялата околност на това село е свързана в един
култивиран пръстен. Оттам вървяхме на югоизток и стигнахме в село
Орманлии . И то е разположено в Софийското поле, с една джамия и триста
къщи и е изцяло зиамет. Пак по посока на киблията минахме град Ихтиман,
българското село Йени кьой и Капалудербенд . Тръгнахме на изток и
стигнахме в град Татар Пазарджик. Оттук, понеже казаха, че [по пътя]
през Пловдив и Одрин има голяма навалица и оттам да не се минава, се
обърнахме към лявото крило и към Стара Загора. По един път вървяхме на
север пет часа и дойдохме в село Карнофол . То е гръцко село. Оттам пак
за пет часа стигнахме село Румлар , което е вакъф на свещената джамия на
Ибрахим паша в Истанбул. Оттам четири часа вървяхме в източна посока и
стигнахме в село Кьошелий . Има една добре изглеждаща джамия, която била
построена от благодетел на име хаджи Сюлейман и има петдесет хиляди
алтъна вакъф. Във вътрешния двор на джамията се намират помещенията на
теке, които включват килиите на четиридесет-петдесет нещастници. Това
село е разположено в гъста гора. Близо до него и достойно за отбелязване
е село Муш , в което е гробницата на Мейтоглу (сина на мъртвия).
Лежащият в този гроб почувствал страх и трепет при появата на Гази
Мехмед, изкаран бил от гроба и с течение на дните, през времето на Муса
Челеби станал един от уважаваните емири. Когато умрял, султам Мехмед
Челеби направил [върху гроба му] кубе и устроил вакъф на тази джамия с
имарет. Оттам пак се върнахме в село Кьоселий, вървяхме и се разхождахме
през култивирани като земен рай села, разположени в Пловдивското поле.
След четири часа пристигнахме в град Чирпан.
Град Чирпан
Той е средище на каза в Румелийския еялет с триста и две села, със
заплата на кадията сто и петдесет акчета. Зиамет е и има всичко шест
молитвени дома: четирите са махаленски месджити, а двата са джамии. На
едната казват Старата джамия, а на другата – Новата джамия. Има една
масивна баня, построена от Муса Челеби . След печалното събитие с
Тимурленг Муса Челеби водил няколко години управлението в Румелия и
завладял тукашните места. Това поселение е разположено на едно издигнато
скалисто място. Има шестстотин покрити с керемиди къщи. Сред тях
най-украсен и най-съвършен е старият дворец на кадията Мехмед ефенди,
гарниран с балкон, с прозорци, откриващи изглед към Пловдивското поле.
Още от старо време всички везири, когато идват и заминават, гостуват в
този дом. Има двеста (!) хана, три начални училища, три текета. Има общо
двеста дюкяна, обаче официалният му пазар не е толкова оживен. Много са
лозята и градините вътре в града.
Оттук за два часа стигнахме село Арнаутлар . То е в територията на
Ескизагренската каза, тимар е, българско село с лозя и градини. Оттам за
три часа стигнахме в град Ески Загра . След това дойде село Хафрил . То
е мюсюлманско село, разположено в дъното на една планина, така че
лицата на всички къщи гледат към киблията. Вакъф е на синовете на
Ибрахим хан, обаче има само една джамия. Оттам за три часа дойдохме в
село Ески загри йениджеси , а оттам за три часа – в село Мурадлии . То е
култивирано мюсюлманско село, хас на татарския султан от Фъндаклии .
Това място е вече под заповедите на вилаета Узи . Оттам за четири часа
стигнахме в село Багчепънар . То е хас на султанката Хема от Истанбул.
Оттук за пет часа стигнахме в град Казъл агач йениджеси.
Казъл агач йениджеси е хубавичко градче, вече тръгнало към упадък,
разположено сред широко, покрито с ливади и лалета място на брега на
река Тунджа. То е във вилаета Узи, управлява се от войвода и е хас на
бея на Къркклиса [Къркларели]. Кадията му получава сто и петдесет
акчета, нахията му има двадесет и пет култивирани села. Има всичко
триста покрити с керемиди, използваеми малки и бедни къщи. Има изградена
от камък джамия с кръгъл купол, баня, хан и двадесет разнородни дюкяни,
повечето от които са козинарски дюкяни. Над вратата на джамията върху
четириъгълен бял мрамор с почерка на честития шейх, духовния водител на
султан Баязид Вели , е написано: „Създателят ѝ е Мустафа, син на Елхадж
Мехмед. През месец мухарем 888 година.“ В селището няма други имарети
освен този, обаче има много лозя и зеленчукови градини. Пътят, като мине
над река Тунджа по един дървен мост, отива за Одрин. Този изкусно
направен мост е вакъф на синовете на Ибрахим хан .
Оттук тръгнахме в източна посока и стигнахме в село Дербенд . То е
българско село, разположено в дъното на една планина, с триста къщи,
вакъф на Сюлейман хан. От това село вървяхме един час на север и
дойдохме до гробницата на Мехмед Ис баба. Той е от бекташиите . Лежи в
една просветлена гробница сред достойно за излети място. Оттук за пет
часа стигнахме в село Петра , което е вакъф на бащата на завоеванията
Мехмед хан и е на един час близост до крепостта Ески полоз . Оттам за
три часа дойдохме в град Къркклиса. Оттам вървяхме три часа на изток,
пресичайки хълмове, и стигнахме в град Кючюк Искюб .
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)

0 коментара:
Публикуване на коментар